czwartek, 26 sierpnia 2010

"Śpiące piękno" - Arcydzieła Prerafaelitów w wiedeńskim Dolnym Belwederze


Po raz pierwszy w Wiedniu w Dolnym Belwederze trwa wystawa arcydzieł Prerafaelitów z połowy XIX wieku.

Wystawa zatytułowana "Śpiące piękno" prezentuje obrazy nieeksponowane dotychczas w Austrii, oferując wgląd do sztuki angielskich artystów z połowy XIX wieku. Nazywani przez siebie prerafaelitami, stanowili stowarzyszenie artystyczne z siedzibą w Londynie utworzone w 1848 roku przez studentów The Royal Academmy of Art. Należeli do nich przede wszystkim John Everett Millais, Dante Gabriel Rossetti, William Holman Hunt.

Analiza i przykłady porównawcze dzieł na wystawie, w kontekście historii sztuki, podkreślają ponadczasową działalność grupy, która jak prawie 150 lat temu, tak i dzisiaj wzbudza poruszenie i zainteresowanie widzów i krytyków sztuki. Występujący przeciwko wiktoriańskiej, czysto akademickiej sztuce, prerafaelici głosili program sztuki odrodzonej moralnie, wzorowanej na twórczości mistrzów wczesnego włoskiego renesansu. Program grupy oparty był na poglądach Johna Ruskina oraz idei odnowy sztuki poprzez sięgnięcie do twórczości włoskich mistrzów wczesnorenesansowych oraz William Blacke'a.

Zaprezentowane na wystawie w wiedeńskim Belwederze prace takich artystów, jak Lorda Frederica Leightona, Edwarda Burne-Jones'a, Dante Gabriela Rossettiego, Johna Everetta Millais'a, Hunta i Williama Holmana, w odniesieniu ich do epoki fin-de-siècle, poruszają problematykę europejskiego symbolizmu, który swoje korzenie czerpie m.in. z twórczości mistrzów późnego średniowiecza, (jak Giotto i Fra Angelico). To dążenie prerafaelitów do przywrócenia w malarstwie założeń i praktyki artystycznej (jak np. wierność naturze, szczerość), które uważali za charakterystyczne dla sztuki włoskiej przed Rafaelem, wyraża różnorodność i bogactwo interpretacji w sztuce. Dzieła dawnych mistrzów są odczytywane na nowo, tym samym stanowią kolejne wyzwanie dla artystów, którzy wprowadzają nurty pogłębiające poznanie prawdy o człowieku i przygodzie.

Punktem wyjścia wystawy w wiedeńskim Dolnym Belwederze jest obraz Płonący czerwiec Frederica Leighthons'a z 1895 roku oraz dzieła Ewarda Burne'a-Jones'a stanowiące zabytkową część ekspozycji. Główna część ekspozycji, na którą składają się arcydzieła prerafaelitów, pochodzi z Museo de Arte de Ponce w Porto Riko. Założona przez przemysłowego przedsiębiorcę Don Luis Alberto Ferré Aguayo w 1959 roku, trwa do dziś.

Po zaprezentowaniu wystawy w Londynie, Madrycie, Hadze, Stuttgarcie, wystawa w Wiedniu jest ostatnią okazją, kiedy można zobaczyć te niezwykłe obrazy przed ich powrotem do Puerto Rico.

Wystawa czynna do 12 września 2010 roku, Dolny Belweder, Wiedeń, Austria.

Fot. Frederic Leighthon, Płonący czerwiec, 1895, 119,1 x 119,1 cm, olej na płótnie, Collection Museo de Arte de Ponte, Ponte, Puerto Rico

Edward Burne-Jones, Sen Króla Artura w Avalon, 1881-1898, 279,4 x 650,2 cm, olej na płótnie, Collection Museo de Arte de Ponte, Ponte, Puerto Rico

Źródło: http://www.belvedere.at

tj

http://www.napiorkowska.pl

http://www.osztuce.blogspot.com



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz