piątek, 22 października 2010

"Jako mąż i nie mąż... Wizerunek mężczyzny w plakacie polskim"


Od jutra w Muzeum Plakatu w Wilanowie będzie można obejrzeć wystawę zatytułowaną „Jako mąż i nie mąż… Wizerunek mężczyzny w plakacie polskim XX w.” Ekspozycja ukazuje, jak obraz mężczyzny kształtował się w zbiorowej świadomości na przestrzeni lat.

Wedle współczesnego francuskiego psychoanalityka i filozofa, Jacquesa Lacana, jednym z głównych powodów kryzysu naszej kultury jest zanik imago (obrazu) ojca. Żyjemy w kulturze patriarchalnej, z której znikł ojciec, – mówi Rafał Nowakowski, kurator wystawy.
W zgromadzonych na wystawie pracach można wyraźnie zobaczyć, jak obraz mężczyzny, jednolity i wyidealizowany jeszcze przed II wojną światową, ulega coraz większemu rozdarciu już po wojnie, zaciera się, szarzeje i blaknie, poddany zostaje coraz większej presji (dosłownie i w przenośni). W końcu z całej postaci zostaje częstokroć tylko schematyczna sylwetka, wykoślawiony grymas, rozczłonkowany tors, podarta koszula, szmata na chodniku…
Wystarczy pobieżny rzut oka na chronologiczny układ kolekcji, aby stwierdzić jeden fakt. W XX wieku wizerunek białego, heteroseksualnego mężczyzny znika z naszej kultury masowej.

Rozpoczynająca się w Muzeum Plakatu wystawa jest próbą przyjrzenia się obrazowi dominującego jakoby „rodzaju” człowieka – białego heteroseksualnego mężczyzny. Utrwalony na plakatach obraz mężczyzny sprowadza się do kilku określonych ról społecznych i funkcji. Mężczyzna może być synem, mężem lub ojcem, czasami uwodzicielem czy szacownym starcem. Często ukazywany jest jako żołnierz albo robotnik.

Tyle mówi się obecnie o stereotypach i stygmatyzacji. Wielu badaczy i naukowców poświęca swą uwagę postaciom dyskryminowanym i marginesowym – kobietom, mniejszościom etnicznym i seksualnym, niepełnosprawnym – niewiele natomiast znajdzie się badań i opracowań na temat obrazu owej dyskryminującej, panującej większości. Przyjrzyjmy się zatem obrazowi owego, jakoby dominującego „rodzaju” człowieka – białego heteroseksualnego mężczyzny. Czy on także nie podlega stereotypom, nie jest wtłaczany w szablony, czy nie dodaje mu się „gęby”, czy nie jest „upupiony”?

wystawa potrwa do 31.12.2010

Fot. Waldemar Świerzy, 1989 r., Muzeum Plakatu w Wilanowie
Źródło: www.postermuseum.pl
aw

http://www.napiorkowska.pl
http://www.osztuce.blogspot.com/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz