wtorek, 20 września 2011

Modernistyczne miasta Andreasa Fogarasi

Od 14 września 2011 r. w Museo Reina Sofia w Madrycie można podziwiać najnowszą ekspozycję Austriackiego artysty- Andreasa Fogarasi, zatytułowaną 'La ciudad de color / Vasarely Go Home'. Andreas Fogarasi w swoich pracach korzysta z minimalistycznych form w celu zbadania reprezentacji władzy wyrażającej się poprzez specyficzną przestrzeń miejską.

Andreas Fogarasi poprzez sztukę analizuje estetyzację i komercjalizację przestrzeni miejskiej. Interesuje go wykorzystanie architektury i współczesnego designu jako narzędzia legitymizacji w służbie władzy. Fogarasi wyraża swoje myśli i odczucia za pomocą różnych mediów, począwszy od video, fotografii, tekstu i rzeźby, aż do sztuki instalacji. Jego minimalistyczne i konceptualne prace są z jednej strony dydaktyczne, lecz zarazem silne estetyczne i formalnie.

Punktem wyjścia w wystawie 'La ciudad de color / Vasarely Go Home' jest poprzeczne odczytanie historii praz krytyczne podejście do przestrzeni wystawienniczej. Artysta analizuje wykorzystanie sztuki abstrakcyjnej jako elementu modernizmu w czasach zimnej wojny. Bada, jak ten fakt może być związany z procesem, poprzez który współczesne aglomeracje miejskie stały się miejscem reprezentacji władzy i kontroli. Centralnym punktem ekspozycji jest film dokumentalny „Vasarely Go Home”, który opowiada o wydarzeniu, jakie miało miejsce 18 października 1969 roku w Galerii Sztuki Műcsarnok w Budapeszcie. Był to dzień inauguracji pierwszej dużej retrospektywy prac Victora Vasarely'ego na Wegrzech. Ten malarz i artysta grafik pochodził z Peczu, a w 1930 osiadł na stałe w Paryżu. Zaczął zyskiwać światową sławę w połowie XX wieku, po opublikowaniu swojego „Żołty Manifestu“. Jego artystyczne eksperymenty oraz zabawa kinetyką, w której czerpał inspiracje z niemieckiego Bauhaus i holenderskiej grupy De Stijl, nie tylko zapisały się w historii malarstwa, ale i zainspirowały dizajn, sztukę użytkową i architekturę. Retrospektywa z 1969 roku z jednej strony przedstawiona jest w dokumencie Fogarasiego jako gest otwartości politycznej, podczas gdy był to także dzień, w którym artysta János Major przyszedł na inaugurację z napisem „Vasari go home!”, pokazując swoją dezaprobatę zgromadzonym licznie gościom.

Poza filmami dokumentującymi węgierską scenę kulturalną podczas rozmów o znaczeniu retrospektywy Vasarely'ego dla węgierskiej sztuki, Andreas Fogarasi w swojej ekspozycji zainstalował również szereg filarów. Filary - zbudowane są z tego samego białego marmuru, jak kolumny budynku muzeum - działają jako niezależne rzeźby i jednocześnie jako powierzchnie do rzutowania projekcji multimedialnych. Na panelach tych znaleźć możemy także zdjęcia zaprojektowanych przez Vasarey'ego dekoracji służących personalizacji fasad bloków mieszkalnych znajdujących się na obrzeżach miast w 1960 i 70 r., oraz fotografie współczesnej miejskiej sceny, które pokazują, ogromny wpływ modernizmu na projektowanie przestrzeni publicznej.

Ekspozycję 'La ciudad de color / Vasarely Go Home' w Museo Reina Sofia w Madrycie można oglądać do 9. stycznia 2012 r.

Justyna Kiraga

Źródło: http://vasarelygohome.museoreinasofia.es/

fot. 1., fot. 2. ,fot. 3., Andreas Fogarasi, 'La ciudad de color / Vasarely Go Home', 2011
(fotografie pochodzą ze strony www.museoreinasofia.es/)

Artykuł przygotowany we współpracy z
Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
www.napiorkowska.pl


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz