wtorek, 8 maja 2012

Noc Muzeów 2012 w Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej w Warszawie

 

Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej w Warszawie podczas Nocy Muzeów zaprezentuje wystawę "Sen o Europie"- Profesor Leszek Rózga – grafika i rysunek. Profesor Leszek Rózga należy do najbardziej cenionych grafików polskich na świecie. Na wystawie przedstawione zostaną grafiki i rysunki z lat 1960-2010, od akwafort o precyzyjnym rysunku po quasi abstrakcyjne, charakteryzujące się spontanicznością i dynamiką kreski suchoryty. Wspólnym, powracającym tematem są interpretacje mitologii oraz odniesienia do źródeł cywilizacji europejskiej.

Leszek Rózga - fragmenty wypowiedzi :

Tematy w twórczości Leszka Rózgi :"Jestem sługą moich myśli. Człowiek i wszystkie ludzkie sprawy są mi bliskie. Ciało i duch. Jestem trochę moralizatorem i wszystkie moje prace są historyjką z morałem. Nie są to ilustracje, choć, czasami zarzucają mi ilustracyjność i literackość. I chociaż może przez narracyjność bliższe są literaturze niż plastyce, bo czuję się bardziej poetą niż plastykiem, jestem plastykiem. Ciągle wątpię i mam nadzieję. Boję się brutalności i przemocy, ale trochę okrucieństwa, które jest w każdym z nas i mnie nie jest obce. Wieczny niepokój, niepewność jutra mojego i jutra wszystkich miesza się ciągle z nadzieją i wiarą, że człowiek pokona zwierzę, że duch pokona ciało. Czasami, a może zawsze mówię mentorskim tonem, bywam napuszony, kamufluję prostactwo zakrętasami późnego baroku i secesji. W pustym, ciemnym pokoju, mały człowieczek miota się i szuka promyka światła." 


Grafika a rysunek: "Grafika wymaga precyzyjnej techniki, rygorystycznego opanowania warsztatu i długiej, żmudnej pracy. Po kilkudziesięciu godzinach nadal nie wiem, czy nie popełniłem błędu. Dopóki nie wykonam pierwszych odbitek, nie mogę być pewny efektu. Rysunek jest formą bardziej spontaniczną i impulsywną, dlatego po grafikach chętnie tworzę rysunki. To jak odpoczynek w ciszy po długim słuchaniu muzyki."

Toskania w twórczości Leszka Rózgi : "Dlaczego Toskania? Wracam do źródeł. W pewnym wieku człowiek skłonny jest z perspektywy lat przebytych spojrzeć wstecz krytycznie. Szuka prawdy poza sobą. Wszystko przemija, a to, co jest inspiracją dla tego, co widzi, słyszy, czuje, istnieje poza czasem. W przyrodzie jest wszystko. Gdy oglądam obrazy mistrzów renesansu, poza ich treścią i formą istnieje notacja pejzażu. Treści i formy przemijają, a pejzaż, w tym wypadku pejzaż Toskanii, pozostaje taki sam, niezmieniony, niezmienny. Budzi się refleksja, ja przeminę, a te wzgórza, ten zapach, to niebo, cyprysy pozostaną, pozostanie też duch miejsca. Pozostanę również "ja" w "mojej" Toskanii. Dlatego Toskania."

Twórczość . "Cała moja twórczość to jakby rozmowa z samym sobą i również obserwowanie siebie z boku." 




Wystawa potrwa od 19 maja do 30 maja 2012

Zapraszamy:

19 maja w godzinach 11.00 - 24.00

w pozostałe dni: 11.00 - 19.00

Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
Rynek Starego Miasta 19/21, Warszawa





Fot. 1. Leszek Rózga, Toskania, kolekcja Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
Fot. 2. Leszek Rózga, Akt Akt II z Charlottenburga, kolekcja Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
Fot. 3. Leszek Rózga, Niespełniony wieczór sycylijski, kolekcja Galerii Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej



Udostępnij

Artykuł powstał we współpracy z Galerią Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej
www.napiorkowska.pl

Zapraszamy Państwa także na strony poświęcone sztuce:
www.artissimo.pl – wystawy, artyści, wydarzenia

Blog Justyny Napiórkowskiej- zwycięski blog w dziedzinie kultury w konkursie Blog Roku 2010 :
www.osztuce.blogspot.com

Wszystkie prawa zastrzeżone

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz